۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۵۷۵۹۵۸
نمایندگان سوال کننده از رییس جمهور مطرح کردند؛

دولت مرعوب تحریم نشود | با تبعیت از رهبری مشکلات مردم را حل کنید

وکلای ملت از رییس جمهور خواستند تا مرعوب تحریم ها نشود و با توجه به ظرفیت‌های داخلی از مملکت حراست کند.
صحن مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، نمایندگان سؤال کننده از رییس جمهور امروز سه شنبه ششم شهریور ماه سال ۹۷ در صحن علنی پارلمان به ارائه سوالات خود در پنج محور پرداختند.


اگر کسی رانتی نبرده و فسادی نبوده چرا لیست دریافت کنندگان ارز دولتی را منتشر نکردید

محمد دهقان نماینده مردم چناران و طرقبه در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک به مناسبت عید غدیر و پاسداشت یاد شهدای هفته دولت در طرح نخستین سوال از رییس جمهور گفت: آقای رییس جمهور شما بارها در بیانات خود از انجام کار کارشناسی در امور کشور تأکید کرده‌ و معتقد بوده‌اید که همه کارها باید با خرد جمعی انجام شود اما من به عنوان نماینده‌ای از نمایندگان سوال کننده و به وکالت از بخش مهمی از ملت ایران که بار سنگین تورم و گرانی کمر آنها را خم کرده از شما می‌پرسم کدام کارشناس تجویز کرده بود که دولت جنابعالی در یکی دو سال گذشته ده‌ها میلیارد دلار ارز کشور را بدون برنامه برای واردات کالاهای لوکس و غیرضرور اختصاص دهد.

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی در ادامه سوال خود خطاب به رییس جمهور افزود: زمانی که معاون اول رییس جمهور ارز دولتی 4200 تومانی را برای همه نیازهای مردم در دسترس اعلام کرد عمده کارشناسان در همان زمان بر اشتباه بودن این تصمیم از لحاظ قانونی تأکید داشتند؛ در این راستا مجلس نیز طرح دو فوریتی تدوین کرد اما دولت در راستای جلوگیری از این اتفاق مقاومت کرد.

دهقان با تأکید بر اینکه متأسفانه بیش از 3 ماه طول کشید تا دولت نظر کارشناسان و مجلس را در خصوص تصمیم اشتباه ارزی بپذیرد، تصریح کرد: همین زمان خسارت‌های بسیاری به کشور وارد کرد.

وی ادامه داد: همه مردم و همه مقامات و نمایندگان مجلس از جنابعالی و دولت خواستند که فهرست گیرندگان ارز را منتشر کنید تا کالاهای وارد شده با ارز 4200 تومان را در بازار با قیمت 10 هزار تومان نفروشند، البته خود شما هم چند روز اخیر بر ضرورت ارائه این لیست تأکید داشتید اما این موضوع تاکنون محقق نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه باید مشخص شود برخی از دولتمردان از چه چیزی می‌ترسند، تصریح کرد: عدم انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی جای سوال دارد زیرا اگر کسی رانتی نبرده و فسادی نبوده است چرا در برابر خواست قانونی مردم مقاومت می‌شود.

وی در ادامه اظهاراتش خطاب به رییس جمهور افزود: جناب آقای روحانی دولت جنابعالی در زمانی که مردم تحت تأثیر فشار سنگین گرانی و تورم قرار داشته و دارند و نگران وضعیت اقتصادی خود و فرزندانشان هستند متأسفانه صدها میلیون دلار ارز دولت را برای سفرهای غیرضرور خارجی اختصاص دادید تا افرادی به صورت رایگان به آنتالیا و مالزی و کشورهایی از این دست برای تفریح سفر کنند.

دهقان ادامه داد: متأسفانه ارائه ارز برای سفرهای غیرضرور منجر شد برخی مدیریت کشور را به تمسخر بگیرند زیرا تشخیص این مسئله سخت نبود.

وی با بیان اینکه متأسفانه دولت شما بعد از 4 ماه که صدای همه درآمده بود نسبت به قطع ارز سفرهای غیرضرور اقدام کرد، تصریح کرد: از این تأسف‌بارتر این بود که در زمان تحریک تقاضا و دعوت دلالان برای خرید ارز دولتی عملاً با بی‌توجهی جلوی ارز و توزیع دلار و یورو گرفته شد که در بازار توزیع نشود.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: متأسفانه به گونه‌ای برنامه ریزی شد که ارز ناشی از صادرات در بازار توزیع نشود و اگر کسی تمایل به فروش ارز خود در بازار داشت با او به عنوان قاچاقچی برخورد کردند و همه صرافی ها با یک چوب زده و بسته شدند.

دهقان با تأکید بر اینکه وقتی فضا به علت سوء مدیریت امنیتی می‌شود ارز 3500 تومانی به بیش از 10 هزار تومان می رسد، افزود: تحلیل این موضوع هوش و علم بالا نمی‌خواهد زیرا همه موارد شفاف است.

وی با بیان اینکه ارز ناشی از صادرات کالا که توسط شرکت‌های شبه دولتی و خصولتی تحصیل می‌شود، بر اساس نظر کارشناسان، هر 3 ماه حدود 19 میلیارد دلار است، تصریح کرد: متأسفانه در این مدت کمتر از2 میلیارد دلار به بازار توزیع شد، این شرکت‌ها که تحت تأثیر 5 وزارتخانه اعم از صنعت، معدن و تجارت، نفت، اقتصاد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دفاع هستند یا به احتکار ارز پرداختند یا برخلاف قانون آن را صرف مصرف در جاهای دیگر کردند.

دهقان با تأکید بر اینکه پس از خسارت‌های عدیده‌ای که به کشور وارد شد اخیراً وزیر نفت را مأمور کرده‌اید که با شرکت‌های شبه دولتی و خصولتی‌ها که ارز را به بازار ثانویه نمی‌فروشند برخورد کنند، گفت: این سوال مطرح است که چرا این مأموریت از ابتدا به وزیر نفت ندادید تا به کشور در این حد خسارت وارد نشود.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به رییس جمهور افزود: آقای رییس جمهور اگر شما طلا نداشته‌اید چرا دولت شما بازار را تحریک کرده و مردم را برای خرید سکه به صف کرد و بیش از 61 تن سکه را به کمتر از نصف قیمت به تعداد معدودی فروخت و هزاران میلیارد تومان سرمایه مردم را به جیب تعدادی دلال و سودجو واریز کرد.

دهقان با بیان اینکه آقای رییس جمهور اگر ذخایر طلای شما کافی بوده است پس چرا ادامه فروش طلا را قطع کرده اید، تصریح کرد: اگر ذخایر طلا کافی بوده چرا سکه از یک و نیم میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرد؟

این نماینده مردم در مجلس دهم با تأکید بر اینکه آیا رییس جمهور و تیم دولت از ذخایر دولت اطلاع کافی ندارد، گفت: متأسفانه یک آدم بازاری با 5 کلاس سواد حساب انبار و مدیریت کار خود را دارد چطور دولت با این دم و دستگاه و کارشناس این مسائل بدیهی را تشخیص نداده و با این همه مشکلات مواجه شد.

دهقان با بیان اینکه این ایرادات و مشکلات موجب کاهش ارزش پول ملی از یک سوم تا یک چهارم شد، تصریح کرد: متأسفانه به قیمت خالی کردن جیب مردم و کوچک شدن سفره آنها ده‌ها هزار میلیارد تومان پول به کیسه تعدادی آدم سودجو و اندکی از ثروتمندان واریز شده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ماده 598 قانون مجازات اسلامی می گوید هر کس با اهمال موجب تضییع حقوق دولتی و عمومی شود علاوه بر مجازات کیفری باید خسارت آن را نیز جبران کند، شما بگویید چه کسی این خسارت‌ها را به کشور وارد کرده و چگونه باید جبران کند.

 امروز روز ملت، دولت و مجلس است

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در پارلمان در نشست علنی امروز در مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت هفته دولت گفت: امروز روز ملت، دولت و مجلس است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه ما می دانیم که ام الفساد همه مسائل کشور اشتغال و بیکاری است، خطاب به رییس جمهور ادامه داد: خانواده ای را در نظر بگیرید که یک، دو، یا پنج فرزند تحصیل کرده با مدارک عالی حتی دکتری با سنین بین 20 تا 40 سال دارد که به علت عدم اشتغال مجرد هستند. آن ها شب به خانه پدری می روند و دور سفره ای جمع می شوند که با دستمزد پایین وی تهیه شده است؛ آیا شما باشید، شب خوابتان می برد؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه پنج میلیون بیکار در این کشور وجود دارد، تصریح کرد: آقای رییس جمهور شما مجری قانون اساسی هستید؛ در اصل 28، 29 و 34 قانون اساسی از شما خواسته شده اشتغال مناسب، تامین اجتماعی و دستمزد مکفی برای ملت ایجاد کنید.

وی افزود: فقط به نمایندگان بگویید شورای عالی اشتغال که بالاترین مرجع تصمیم گیری شغل در این کشور هست در طول 5 سال دولت شما چند بار تشکیل شد؟ بانک اطلاعات بیکاران و اشتغال که وعده دو دوره انتخابات شما بود چه سرنوشتی پیدا کرد و به کجا رسید؟ طرح کارورزی به کجا رسید و چه نتیجه ای داشت، شما مجری قانون هستید و باید پاسخگوی ملت باشید.

نقوی حسینی خطاب به رییس جمهور خاطرنشان کرد: ما پشت سر شما هستیم، مجلس در کنار شماست؛ به دشمنان اعلام می کنیم ما آمریکا را له و تحریم ها را نابود می کنیم؛ کسانی که فکر می کنند می توانند در نظام جمهوری اسلامی اختلاف ایجاد کنند، کور خوانده اند.

وی به رییس جمهور و دولت تاکید کرد: پشت سر رهبری حرکت کنید، همه ما پشت شما هستیم و حمایت می کنیم و آن ها را نابود می کنیم و کنار هم حرکت می کنیم، از ظرفیت های داخل کشور استفاده کنید، به درون توجه کنید و به سرمایه گذاران و نخبگان خودتان توجه کنید.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به رییس جمهور یادآور شد: آقای شریعتمداری وزیر صنعت شما نمایشگاهی تحت عنوان صنایع کوچک ایجاد کرد، ای کاش از آن بازدید می کردید یا معاون اولتان از آن بازدید می کرد چرا که آن ها ظرفیت های کشور است.

وی افزود: ما می توانیم تحریم ها را دور بزنیم. نقدینگی داریم. در منازل مردم دلار به اندازه کافی داریم. اعتماد مردم را جلب کنید. امروز اشتغال مصیبت کشور است. ظرفیت اشتغال مهم تر از شغل است. تا این اندازه روی بودجه و اعتبارات برای ایجاد شغل مانور ندهید بلکه روی ایجاد ظرفیت اشتغال فکر کنید و بخش مسکن را راه بیندازید.

نقوی حسینی اظهار کرد: 300 نوع شغل در حوزه صنعت نهفته است؛ ظرفیت شغل ایجاد کنید چرا که براساس آماری که خودتان ارائه داده اید بیش از 5 هزار مرکز تولیدی و خدماتی که منشاء ظرفیت شغل هستند تعطیل شده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: ما اختلاف سیاسی داریم ولی امروز روز منافع ملی کشور و عزت ملت ایران است و به تعبیر حضرتعالی روز سخت کشور است اما مرد کسانی هستند که روز سخت کشور پای نظام بایستند، ما برای حفظ نظام جمهوری اسلامی پای دولت شما می ایستیم.


واقعیت‌های جامعه تورم نقطه به نقطه ۶۰ درصد را در سال جاری مطرح می‌کند
محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از سوال کنندگان از رییس جمهور در توضیح آن گفت: با توجه به وظایف و اختیارات بسیار رییس جمهور و اصول قانون اساسی برخی از مسائل را مطرح می کنم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: طبق اصل 134 قانون اساسی، رییس جمهور در برابر اقدامات هیات وزیران و دولت خود مسئول است. جناب آقای روحانی شما در ابتدای دولت تصویر موفقی از دوره های مدیریتی آتی خود ترسیم کردید، اما باید تاکید کرد که رکود به وجود آمده در اقتصاد قطعا در ماه های اخیر نبوده و فقدان مدیریت صحیح از همان ابتدا سبب به وجود آمدن چنین مشکلاتی شد.

وی تاکید کرد: متاسفانه فقدان برنامه های کارشناسی مشکلاتی را به وجود آورد که این مشکلات رو به افزایش است. البته راهکارهای علمی برای رفع آن ها وجود دارد اما متاسفانه برنامه ریزی از جانب دولت شما دیده نمی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به تعطیلی 5 هزار و 800 کارخانه در طول ریاست جمهوری روحانی، افزود: رکود تورمی در طی سال های گذشته بسیار افزایش یافته که متاسفانه بی سابقه بوده است؛ چرا دولت در مهار نقدینگی موفق  عمل نکرده است؟

وی بیان کرد: افزایش حجم نقدینگی و برخی مسائل دیگر سبب التهاب در بازار ارز، طلا و مسکن شد و براساس گزارش های رسمی میزان نقدینگی بیش از GDP شده است.

فرهنگی با بیان اینکه تورم اعلامی بانک مرکزی در مردادماه 9.7 درصد بوده است، گفت: این در حالی است که واقعیت های جامعه چیز دیگری می گوید و تورم نقطه به نقطه 60 درصد را در سال جاری مطرح می کند.

وی با تاکید بر اینکه رکود تورمی حتی در کوتاه مدت می تواند تاثیرات بلندمدت داشته باشد، افزود: چرا دولت اصلاحات اقتصادی را انجام نداد؛ آقای رییس جمهور از سال 92 دست به کدام برنامه اصلاحی اقتصادی زدید، نظام بانکی، گمرکی، بیمه، عمران و حتی حمایت از بیکاران مورد توجه قرار نگرفت و اصلاحاتی در این حوزه انجام نشد حتی برنامه ششم که می توانست در این خصوص اصلاحاتی را انجام دهد با بی مهری روبه رو شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه با پرهیز از فرافکنی، مسئولیت دولت و شخص رییس جمهور نباید به دیگران احاله شود، تصریح کرد: امیدوارم نمایندگان با توجه به واقعیت ها تصمیم گیری کنند نه براساس ادعاها که ضرورتی ندارد.
 

چگونه صدها کانتینر کالا به کشور قاچاق می‌شود و کسی آن را نمی‌بیند

کوروش کرم‌پور حقیقی نماینده مردم فیروزآباد در جریان سوال از رییس جمهور در نشست علنی امروز مجلس گفت: امروز حضور رییس‌جمهور در مجلس برگ زرینی از پاسخگویی مسئولین این نظام به مردم است و ما این امر را وظیفه خود می‌دانیم.

نماینده مردم فیروزآباد در مجلس اظهار داشت:‌آقای رییس‌جمهور مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند اگر کالایی به صورت قاچاق وارد کشور شد در انظار عمومی به آتش کشیده شود. همه ما شنیدیم ایشان فرمودند مراد من از قاچاق فلان کوله‌بر ضعیف نیست. قاچاق‌های سازمان یافته بزرگ را می‌گویم.

وی افزود:‌ آیا پش از شنیدن این جملات اساسا حرفی باقی می‌ماند که من نماینده در باب قاچاق و راه مبارزه با آن مطرح کنم؟ آیا دستور قاطع مقام معظم رهبری درباره برخورد قاطع با قاچاقچیان عمده حتی در یک مورد اجرا شده است؟

کرم‌پور خاطرنشان کرد: عدم توانایی دولت در مهار قاچاق کالا و ارز چیست. موانع و مشکلات پیش روی شما در جلوگیری از قاچاق کالا و ارز چیست؟ آقای رییس‌جمهور خطر جدی است و لازم است با جدیت تمام  با آن مبارزه شود. لطفا نفرمایید نمی‌شود و نمی‌گذارند.

نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: چگونه صدها کانتینر کالا قاچاق می‌شود و کسی آنها را نمی‌بیند. آقای رییس‌جمهور مگر نه اینکه معضل بزرگ کشور ما، بیکاری است. آیا مبارزه جدی با قاچاقچیان عمده خدمت بزرگ در جهت ایجاد اشتغال جوانان نیست؟

واردات محصولات خارجی همچنان بی رویه است

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در جریان سوال از رییس جمهور در نشست علنی امروز مجلس 6 شهریور 97 ، گفت: اینجانب در آغاز کار دولت یازدهم از کلیات برنامه اقتصادی شما آقای رییس‌جمهور و وزیر پیشنهادی‌تان در وزارت امور اقتصادی و دارایی دفاع کردم لکن اولین سوال اینجاست که چرا به همان برنامه و برنامه‌های اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم پایبند نبودید و شرایط کشور امروز به سمت و سویی رفته است که هم معیشت مردم در تنگنا قرار گرفته و این روزها مردم سخت‌ترین شرایط اقتصادی را تحمل می‌کنند و هم فعالان اقتصادی به ویژه تولیدکنندگان و پیمان‌کاران بیشترین مشکلات را از ناحیه برخی از تصمیمات اجرایی دولت بر روی دوش خویش حس می‌کنند به نحوی که هم شاهد رکود پروژه‌های صنعتی و عمرانی هستیم و هم مطالبات سال‌های گذشته خویش را علی‌رغم نوسانات شدید قیمت‌ها باید به صورت اوراق مشارکت و اسناد خزانه به سررسید سال‌های آ‌تی در یافت کنند. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای رییس‌جمهور شما و همکاران و مشاورین اقتصادی‌تان در سال 92 به درستی بیش از آنکه مشکلات اقتصادی را ناشی از تحریم‌های اقتصادی و بانکی بدانید ناشی از مشکلات ساختاری و مدیریتی برشمردید آیا امروز هم همچنان به این تحلیل پایبند هستید؟ اگر هستید چه اقدام اساسی درخصوص اصلاح ساختارهای اقتصادی به ویژه در امور بانکی، پولی و ارزی انجام داده‌اید و در آنچه در حیطه مسائل مدیریتی و اجرایی بوده است چه اصلاحی صورت داده‌اید؟ 

وی ادامه داد: آقای رییس‌جمهور آیا به وعده خویش در آغاز کار دولت دوازدهم مبنی بر ترمیم تیم اقتصادی خود عمل کردید، مجلس که در زمینه مسائل اقتصادی هرگونه همکاری که باید با دولت انجام داده و خواهد داد، شما از اختیارات وسیع و قانونی خویش استفاده کنید. 

فولادگر خاطرنشان کرد: آقای رییس‌جمهور شما در آغاز کار دولت یازدهم هم در تبلیغات انتخاباتی و مصاحبه‌های مطبوعاتی و هم در ارائه برنامه‌های دولت در هنگام معرفی هیات‌ وزیران بر اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار که در دولت دهم اجرا نشده بود تاکید کردید گزارش‌های مجلس نهم و دهم نشان می‌دهد که هنوز بیش از نیمی از احکام این قانون اجرا نشده است. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس اضافه کرد: در ماده 2 و 3 قانون بهبود فضای کسب و کار بر حضور تشکل‌های اقتصادی، تولیدی و کارگری و کارفرمایی در کمیسیون‌های دولت و در تصمیم‌گیری‌ها تاکید دارد. ماده 7 بر تشکیل پنجره واحد مواد 9 و 10 آن بر استفاده از توان دیپلماسی در اقتصاد و ماده 24 دولت و دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده به منظور شفاف‌سازی سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی و ایجاد ثبات و امنیت سرمایه‌گذاری هرگونه تغییر سیاست‌ها مقررات و رویه‌های اقتصادی را در زمان مقتضی قبل از اجرا از طریق رسانه‌های گروهی به اطلاع برسانند و هیات وزیران زمان موضوع این را با مشورت شورای گفت‌وگو تعیین و اعلام کند. آیا در تصمیمات اخیر ارزی و بخشنامه‌های مکرر این موارد را رعایت کردید؟ شما که به بی‌ثباتی برخی تصمیم‌گیری‌های دولت قبلی به درستی ایراد داشتید چرا خود به این روش مبتلا شدید؟ 

وی افزود: قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور به صورت کامل اجرا نشد و به موجب گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس دهم هنوز شاهدات واردات رسمی برخی ماشین‌آلات و تجهیزات و یا اجرای برخی از پروژه‌ها توسط شرکت‌های خارجی هستیم که در داخل امکان‌پذیر بوده است و این یعنی دامن زدن به رکود و بیکاری. 

فولادگر خاطرنشان کرد: هنوز بسیاری از احکام قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که با ادغام لایحه خروج از رکود دولت و طرح حمایت از تولید مجلس و با همکاری خوب مجلس نهم و دولت یازدهم تصویب شد اجرا نشده و دولت از اختیارات وسیع خویش در این قانون استفاده نکرده است. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قانون نحوه تحول اقتصاد مقاومتی مصوب تیر ماه 94 که به کارگیری توان سه قوه را با تشکیل شورای متشکل از معاون اول رییس‌جمهور، نایب رییس اول مجلس و معاون اول رییس قوه قضاییه و هیاتی مرکب از سه قوه به منظور اصلاح، پالایش و یا لغو موارد مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همسو سازی لوایح و طرح‌های قانونی با این سیاست‌ها را تاکید کرده بود هنوز اجرا نشده و این سبب شد که با ورود رهبر معظم انقلاب امسال جلسه سران قوا تشکیل شود و اگر این قانون سه سال قبل اجرا شده بود در شرایط جنگ اقتصادی بسیاری از مسائل قابل حل بود. 

وی در پایان گفت: در شرایط رکودی فعلی به ویژه در ماه‌های اخیر بیشترین فشار در بخشهای صنعتی و معدنی ناشی از نوسان قیمت خواهیم داشت./۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات